Praktijkinformatie & algemene voorwaarden

Openingstijden praktijk
Maandag t/m donderdag 08:00 uur tot 21:30 uur en vrijdag van 08:00 tot 17:00 uur.
Op de avonden zijn er met name groepstrainingen in de praktijk, er zijn beperkte mogelijkheden om dan individuele afspraken te maken. Tijdens vakanties en afwezigheid van fysiotherapeuten kunnen tijden afwijken.

Contact
Integra is, met uitzonderingen daargelaten, telefonisch bereikbaar op maandag t/m donderdag van 08:30-12:00 en 13:30-16:30 uur en op vrijdag van 08:30-11:45 uur. Op deze tijden is er ook een receptioniste aanwezig. Buiten deze tijden kunt u de voicemail inspreken. Vriendelijk verzoeken wij u, uw naam, telefoonnummer en evt bericht in te spreken, dan bellen wij u binnen 24 uur. Ook kunt u ons bereiken met een e-mail op info@integrabeweegt.nl, het contactformulier via de website of door middel van een appje via ons mobiele telefoonnummer 06 299 37 620.

Aanmelding, intake en vervolgbehandelingen
Bij aanmelding wordt er gevraagd naar uw NAW-gegevens, verzekering en, indien van toepassing, de verwijsbrief. Het is van belang dat u duidelijk aangeeft om welke klacht het gaat. 

De eerste afspraak is altijd een intake. Als u voor de eerste keer in de praktijk komt, vragen we u zich te identificeren bij de secretaresse. De fysiotherapeut stelt u enkele vragen om een behandeldossier aan te maken. Hierna wordt u gevraagd naar uw gezondheidsproblemen en volgt er een onderzoek waarbij u gevraagd kan worden zich gedeeltelijk uit te kleden. Naar aanleiding van de resultaten uit dit onderzoek zal er een behandelplan opgesteld worden dat met u zal worden besproken. De praktijk beschikt over afgesloten behandelruimtes waardoor uw privacy is gewaarborgd. Een behandeling duurt 25 minuten. Voor de intake en vervolgbehandelingen bij de fysiotherapeut neemt u mee:

  • eventueel de verwijsbrief;
  • geldig identiteitsdocument;
  • een grote handdoek.


Het behandeldossier
De therapeut houdt een elektronisch dossier bij van uw behandeling en zal hier te allen tijde vertrouwelijk mee omgaan. U heeft recht op inzage in uw dossier. In de behandelingen gebruiken wij uitsluitend methoden die wetenschappelijke fundering hebben, dan wel hun nut in de klinische praktijk hebben bewezen.

Het Koninklijk Nederlands Genootschap voor Fysiotherapie (KNGF) verzamelt behandelgegevens in de Landelijke Database Fysiotherapie (LDF). Deze gegevens worden gebruikt voor kwaliteitsborging, beleidsontwikkeling en wetenschappelijk onderzoek. Zo werken we aan het verbeteren van fysiotherapeutische zorg. Uw fysiotherapeut vraagt u toestemming om deze data te verzamelen.   

E-mailadres
Het e-mailadres welke wij van u noteren wordt gebruikt om in te loggen op ons digitale portaal, voor bevestiging van elke gemaakte afspraak en voor een herinnering van deze gemaakte afspraak. Na uw laatste behandeling ontvangt u op uw e-mailadres nog een vragenlijst van het onafhankelijke en geaccrediteerde meetbureau Qualizorg over de kwaliteit van de praktijk en de fysiotherapeutische zorg. Mocht u hier geen belang bij hebben, dan kunt u dat bij uw fysiotherapeut of secretaresse doorgeven.  

Vergoeding
In veel gevallen worden uw behandelingen ten dele of geheel vergoed door uw zorgverzekeraar. Integra heeft met de meeste zorgverzekeraars een contract afgesloten en heeft inzicht in uw verzekeringspolis. In de meeste gevallen kan Integra zien hoeveel behandelingen uw verzekeraar in totaal vergoed, niet de reeds verbruikte behandelingen bij een praktijk elders of de specifieke voorwaarden voor vergoeding. Zij kan niet aansprakelijk gesteld worden voor informatie hieromtrent, hiervoor bent u zelf verantwoordelijk. Wij adviseren u daarom uw polisvoorwaarden goed door te lezen en bij onduidelijkheden uw verzekeringsmaatschappij te bellen. 

Tarieven
Indien u niet verzekerd bent voor de behandelingen van fysio-/manuele therapie of over het maximaal aantal vergoedingen heengaat, krijgt u van ons een nota thuisgestuurd. Een lijst met de tarieven hangt in de wachtruimte en staat op de website.

Betalingsvoorwaarden
Fysiotherapiepraktijk Integra heeft Infomedics opdracht gegeven voor het versturen en innen van onze rekeningen. Dit betekent dat u een rekening voor de zorg krijgt van Infomedics.

Uiteraard heeft fysiotherapiepraktijk Integra de nodige verplichtingen aan Infomedics opgelegd waar het gaat om vertrouwelijke behandeling van (persoons)gegevens. De inrichting van het proces is volledig in overeenstemming met wet- en regelgeving, ook waar het gaat om uw privacy.

Infomedics hanteert de volgende betalingsvoorwaarden:

  1. Infomedics mag, als dat mogelijk is, uw rekening declareren bij uw zorgverzekeraar. U ziet een eventuele vergoeding altijd terug op de rekening.
  2. Infomedics verwacht dat u de rekening betaalt voor de vervaldatum zoals vermeld op de rekening.
  3. Als u de rekening niet voor de vervaldatum heeft betaald, dan bent u in verzuim zonder dat daarvoor een nadere ingebrekestelling is vereist. Omdat u het uiteraard vergeten kunt zijn, krijgt u een herinnering waarbij u wordt gevraagd de rekening alsnog te voldoen, binnen 15 dagen nadat u deze heeft ontvangen. Mocht de betaling binnen de gestelde datum uitblijven, dan brengt Infomedics rente en incassokosten in rekening.
  4. Infomedics mag uw betaling eerst in mindering brengen op de incassokosten, vervolgens op de in rekening gebrachte rente en tenslotte op het oorspronkelijke bedrag van uw rekening.
  5. Houd er rekening mee dat, wanneer u een klacht indient of zich inschrijft bij een andere zorgaanbieder, uw rekening uiteindelijk nog steeds betaald moet worden. Uw betalingsverplichting kan hierdoor niet worden opgeschort.


Afzeggen afspraken of afspraak niet nakomen
U kunt uw afspraak individueel of in de groep kosteloos 24 uur van tevoren afzeggen. Bij geen gehoor of buiten de openingstijden (dus ook in het weekend) kunt u een bericht inspreken op ons antwoordapparaat. Mocht het zijn dat u uw afspraak binnen de 24 uur annuleert of de afspraak niet nakomt, wordt deze altijd aan u doorberekend. Deze nota bedraagt 75% van de voorgenomen behandeling en wordt niet door uw zorgverzekeraar vergoedt. Dit is een landelijke maatregel waaraan alle zorgaanbieders zich moeten houden.

Ziekte of afwezigheid therapeut
Om ervoor te zorgen dat uw behandelproces niet wordt verstoord nemen collega’s binnen de praktijk voor elkaar waar tijdens vakantie,- studie,- of ziekteverzuim. Bij ziekte of acute afwezigheid van de therapeut zullen wij proberen u tijdig te bereiken. Samen met u wordt bekeken wat de beste oplossing is, om de voortgang van de therapie niet te belemmeren. Wanneer door omstandigheden een fysiotherapeut voor langere tijd afwezig is, wordt mogelijk een fysiotherapeut van buiten de praktijk gevraagd uw behandeling over te nemen.

Stagiaires
Onze praktijk biedt studenten van de opleiding fysiotherapie de mogelijkheid om stage te lopen binnen onze praktijk. Dit houdt voor u in dat u gevraagd kan worden of u bezwaar heeft dat een stagiaire meekijkt bij een behandeling of onderzoek. Stagiaires dienen tevens zelfstandig onderzoek en behandelingen uit te voeren, met en zonder toezicht. Wij stellen het erg op prijs als u hier uw medewerking aan wilt verlenen, maar hebben alle respect als u dit direct of naderhand niet wenst.

Kwaliteitsregister Stichting Keurmerk Fysiotherapie
De praktijk is opgenomen in het kwaliteitsregister van Stichting Keurmerk Fysiotherapie, een onafhankelijk en erkend kwaliteitsregister voor fysiotherapeuten en fysiotherapie praktijken.

Vriendelijke verzoek onderstaande huisregels in acht te nemen; bedankt! 

  • Binnen de praktijk dient een ieder zich volgens de algemeen geldende normen en waarden te gedragen;
  • De oefenruimte alleen met schone schoenen betreden;
  • Wanneer u reeds een afspraak heeft, hoeft u zich niet meer te melden bij de receptie, maar kunt u in de wachtkamer plaatsnemen. Uw fysiotherapeut zal u dan op de afgesproken tijd ophalen;
  • Neem een handdoek mee. Zowel in de behandelruimtes als bij het gebruik van de apparaten in de trainingszaal, is het gebruik van een handdoek i.v.m. de hygiëne vereist;
  • Het is binnen de praktijk verboden om te roken;
  • Wilt u uw fiets of auto zodanig parkeren dat anderen daar geen overlast van hebben;
  • Het nuttigen van etenswaren is niet toegestaan in de oefen- en behandelruimtes;
  • Laat a.u.b. geen waardevolle spullen in de wachtruimte of kleedkamer achter;
  • Integra is niet aansprakelijk voor schade aan en/of vermissing van de in dit gebouw of binnen directe omgeving van dit gebouw bevindende eigendommen/bezittingen van bezoekers;
  • In geval van calamiteiten dient u de aanwijzingen van het personeel of de hiertoe bevoegde instantie (politie en/of brandweer) op te volgen;
  • De praktijk aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid voor persoonlijk letsel van cliënten welke zich niet aan de instructies van de fysiotherapeuten hebben gehouden;
  • Wanneer u of uw kind tijdens het wachten speelgoed of lectuur gebruikt wilt u dit dan opruimen voordat u de wachtruimte verlaat; 
  • Wilt u bij gebrek aan zitruimte voorrang geven aan mindervalide personen;
  • Wij stellen het zeer op prijs als u de mobiele telefoon uitzet tijdens de behandeling.


Niet reanimeren
U bent zelf verantwoordelijk voor een niet-reanimeren verklaring. Indien reanimatie nodig is, zijn we dat in alle gevallen verplicht te doen tenzij u een niet-reanimatieverklaring zichtbaar op uw lichaam draagt. Deze kunt u aanvragen bij:De Nederlandse Hartstichting (www.hartstichting.nl), Nederlandse Vereniging voor een vrijwillig levenseinde (www.nvve.nl). 

Klachtenregeling

Wkkgz
Vanaf 1 januari 2017 is de Wet kwaliteit klachten en geschillen zorg (Wkkgz) van kracht. Deze wet regelt hoe klachten over zorgaanbieders ingediend kunnen worden en hoe opvolging moet worden gegeven aan een klacht. 

Op grond van deze wet moeten alle zorgaanbieders een klachtenregeling hebben, aangesloten zijn bij een geschilleninstantie en een onafhankelijke klachtenfunctionaris aanbieden. 

De Stichting Keurmerk Fysiotherapie (SKF) regelt dit voor al haar aangesloten therapeuten en praktijken. Wij zijn als praktijk aangesloten bij Stichting Keurmerk Fysiotherapie. Iedere Keurmerk fysiotherapeut moet u kunnen informeren over wat te doen als u een klacht heeft over zijn/haar handelen. 

U heeft een klacht
Binnen onze fysiotherapiepraktijk hechten wij veel waarde aan de kwaliteit van de verleende zorg. Wij doen er alles aan om de behandeling en het contact zo vlot en prettig mogelijk te laten verlopen. Mocht u desondanks een klacht hebben, achten wij het van het grootste belang uw klacht te horen. In de eerste plaats om te kijken of we iets kunnen doen aan de reden van uw klacht of ontevredenheid, in de tweede plaats om onze dienstverlening te verbeteren. U en anderen kunnen daar weer baat bij hebben in de toekomst.

Een klacht kan gaan over allerlei zaken. U bent bijvoorbeeld niet goed geïnformeerd of u twijfelt over de behandeling. Er kan iets mis zijn gegaan of u wordt behandeld op een andere wijze dan u had verwacht. Van het melden van een klacht kunnen wij en uw fysiotherapeut leren. Mogelijk kunnen we ook helpen met een oplossing. 

Hoe dient u een klacht in?
Maak uw klacht in eerste instantie kenbaar bij uw fysiotherapeut zelf: ga in gesprek. Wij streven naar een goede communicatie tussen fysiotherapeut en patiënt. Mogelijk is hij of zij niet op de hoogte dat u ontevreden bent of is er sprake van een misverstand. Een gesprek met uw fysiotherapeut kan vaak al leiden tot een oplossing.

Het kan zijn dat u een klacht heeft die naar uw mening niet goed opgelost kan worden door een gesprek met uw behandelend fysiotherapeut of dat u en uw fysiotherapeut er samen niet uitkomen. Dan kunt u een klacht indienen via het versturen van een mail naar info@integrabeweegt.nl of schriftelijk (eventueel anoniem) door uw brief in de brievenbus bij de ingang te deponeren. 

In de brief kunt u aangeven wat de aard van uw klacht is, hoe en wanneer de klacht is ontstaan en bijvoorbeeld wat volgens u een goede stap in de richting is om gezamenlijk tot een oplossing te komen. 

Onze interne klachtenfunctionaris zal de klacht samen met de praktijkhouders in behandeling nemen waarna we contact met u opnemen.   

Mocht de afhandeling van de klacht met bemiddeling van de praktijkhouder niet tot de gewenste oplossing leiden, dan kunt u contact opnemen met de klachtencommissie van SKF.

Wat kunt u doen als de klacht niet is opgelost?
Dan kunt u via het formulier op de site van SKF uw klacht formeel indienen. 

www.keurmerkfysiotherapie.nl/patient/klachtenregeling

Als u dat wenst kunt u hier ook contact opnemen met een onafhankelijke klachtenfunctionaris van SKF als u twijfelt over indiening of vragen heeft over de procedure. 

Uw klacht kan alleen in behandeling genomen worden als de zorgverlener bij onze klachten en geschillenregeling is aangesloten. De regeling geldt voor alle Keurmerk therapeuten. 

De klachtenfunctionaris informeert u dat uw klacht is geregistreerd en houdt u op de hoogte van de afwikkeling.

Kosten
Een klacht indienen kost u niets. Wel is het de bedoeling dat u voordat u een klacht indient, eerst de klacht schriftelijk heeft gemeld bij de zorgverlener zoals onder het kopje ‘Hoe dient u een klacht in?’ vermeld staat.

Meer informatie? Wij staan u graag te woord aan de balie of u kunt contact met ons opnemen via info@integrabeweegt.nl of op telefoonnummer 0517 431 789.